Keurslager Piet van den Berg

Keurslager Piet van den Berg neemt de tijd voor zijn klanten

Beleving creëren en nieuwe doelgroepen opzoeken. Mooie woorden, maar hoe geef je dat nu handen en voeten? Keurslager Piet van den Berg in Monster was op zoek naar ruimte en tijd. Een extra slager? een extra worstmaker? Het viel allemaal niet mee en dan nog eens de ruimte. Noodgedwongen moest hij tijdelijk een gedeelte van zijn worstmakerij uit besteden en dat bleek (achteraf) een goede oplossing.

Meer marge, meer tijd, meer onderscheid

Door de uitbesteding van zijn worstmakerij vielen ineens meerdere puzzelstukjes op zijn plek. Het herinvesteren in een volledig ingerichte worstmakerij viel weg, maar de eigen smaak en receptuur bleef wel behouden! Heel belangrijk want al jaar en dag zijn de klanten gewend aan de vertrouwde vleeswaren van de familie van den Berg. Doordat er tijd vrij kwam, ontstond er meer ruimte voor het maken van eigen maaltijden, salades en wekelijkse specialiteiten. Dit gebeurd 'en publiek' in de winkel, waardoor het vers-imago versterkt wordt. Hierdoor kon hij zich niet alleen meer onderscheiden op deze vlakken, maar kwam dat ook de beleving en de marge nog eens ten goede.
Een win-win-win situatie dus!

Ruimte voor nieuwe doelgroepen

Er ontstond gelegenheid om de catering een extra aandacht te geven; en als iets aandacht krijgt, dan gaat het ook vaak groeien. Zo werden ook de kerstpakketten grootser aangepakt. En de lokale seizoensgebonden horeca, kon ook bediend worden met producten van de lokale Keurslager Piet van den Berg.

Postma Vleeswaren produceert thans voor vele slagers op hun eigen receptuur hun producten op maat en naar wens. Zij gaan heel ver in het leveren van service, omdat ze heel goed begrijpen, dat de taak van de slager steeds diverser wordt en dat het onderscheidend karakter van de slager de aantrekkingskracht is van de winkel. Dat moet overeind blijven!
Voor meer vrijblijvende informatie neem gerust eens contact op: 023-5240379

Slagerij Snel

Slagerij Snel verlegt focus met hulp van Postma Vleeswaren

‘Misschien wel beter dan huisgemaakt’

Het assortiment van Slagerij Snel in Limmen is in de afgelopen jaren flink uitgebreid. Naast vlees liggen er ook volop maaltijden, voorgesneden groente en salades in de vitrine. Door al deze nevenactiviteiten ziet eigenaar John de Boer zich genoodzaakt een deel van de productie uit te besteden. En zijn recepten zijn bij Postma Vleeswaren in goede handen. “Postma Vleeswaren maakt onze vleeswaren precies zoals wij het willen. En misschien nog wel beter.”

In de winkel van Slagerij Snel in Limmen staat wel vijftien meter meubel voor voorverpakte verswaren. En dat is beslist niet alleen vlees. “Toen de groenteboer een aantal jaren geleden uit ons dorp dreigde te verdwijnen, heb ik hem aangeboden zijn producten voorgesneden in onze winkel aan te bieden”, vertelt John de Boer. “De groenteman heeft immers een sterk aanzuigende werking op de consument, die ik niet graag wilde verliezen.” Het aanbieden van voorgesneden groente blijkt een groot succes. Zo groot, dat John de Boer ook een kok in dienst durfde te nemen die dagelijks verse maaltijden kookt met onder andere zijn vlees en ingrediënten uit de eigen groentesnijderij. “In de veertien jaar dat ik nu eigenaar ben, is de omzet ieder jaar, het ene jaar wat meer dan het andere, gegroeid. Door het assortiment uit te breiden met maaltijden, salades, groente en ook door een groeiend klanten aantal ”, aldus De Boer. “En daar ben ik best een beetje trots op!”

Arbeidsintensief

Natuurlijk bracht het vergroten van de omzet meer en andere werkzaamheden met zich mee. Het dagelijks vers bereiden van eigen vleeswaren werd in Slagerij Snel hierdoor een te arbeidsintensief proces. Daarom heeft De Boer dit uitbesteed aan Postma Vleeswaren in Haarlem. “Ik zocht iemand die onze worst en andere vleeswaren precies zo maakt als wij hem maken. Smaak is héél belangrijk, klanten komen hier speciaal voor! Postma Vleeswaren gebruikt onze recepturen en onze kruiden en verwerkt die op ambachtelijke wijze, zodat het product precies is zoals wij het willen hebben.” Sterker nog: De Boer durft wel toe te geven dat zijn vleeswaren béter zijn geworden nu hij de productie daarvan heeft uitbesteed. “Ja, dat moet ik wel volmondig beamen. Zij hebben de professionele machines en kunnen zich volledig op het product richten. “Team Postma” maakt het zoals wij het willen verkopen.” Slagerij Snel laat inmiddels vrijwel alle vleeswaren door Postma Vleeswaren bereiden: metworst, barbecueworst, achterham, pekelvlees, grillworst en noem maar op. De Boer bemoeit zich niet met de keuze van vleesleveranciers van Postma Vleeswaren. “Wat dat betreft vertrouw ik volledig op de keuzes van Ben. Hij kiest zijn vlees zoveel mogelijk duurzaam en ik sta vierkant achter zijn beslissingen.” Sommige producten, zoals de grillworst en de achterham, krijgen in de slagerij nog een eigen marinade en kruiden.

Slager en ondernemer

“Hoewel je als ambachtelijk vakman natuurlijk het liefst met je vak bezig bent, zou het echt niet meer passen om al die vlees- waren nog weer zelf te produceren. Ik zou het als slager wel wíllen doen, maar als ondernemer moet je soms keuzes maken, maar let wel op: Altijd wel met oog op je onderscheidende kwaliteit! Ons vak verandert en we moeten daar als ondernemers in mee bewegen.” Hij is dik tevreden over de samenwerking. “Ik heb niets dan lof over hen. We hebben wekelijks contact over wat we nodig hebben en krijgen dat vervolgens keurig op tijd en netjes verpakt bezorgd. En áls er al iets is, denken ze voor tweehonderd procent met je mee om het probleem op te lossen. Voor mij als ambachtelijke slager is deze samenwerking van grote waarde.” Zo hebben we door samen te brainstormen onze rookworstverkoop weten te verdubbelen. En toen we met een vraag over een eerlijke lekkere leverworst kwamen is daar uiteindelijk “Limmen’s Lekkerste” uit voortgekomen. Een glutenvrije leverworst zonder E621 of andere onnodige zaken. Een toppertje, waarvan we de verkoop wekelijks zien groeien!